X
تبلیغات
نمونه کار

نمونه کار

پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E

پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E

    پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E در 79 صفحه ورد قابل ویرایش به زبان فارسی با فرمت docx

    مشخصات فایل

    نکته مهم : پروتکل حاضر یک پروتکل Transdiagnostic است .

    نوع پروتکل : راهنما محور ( یعنی گزینش فرمولاسیون برگزاری جلسات با درمانگر است و درمانگر خود باید با توجه به ارزیابی و راهنمای موجود، جلسات را تیتر گذاری و تدوین کند ) و در مقاطعی مصاحبه ای

    تعداد صفحات : 79

    قابل ویرایش : بله

    منابع : دارد ( به شیوه APA )

    پاورقی : ندارد

    قابل استفاده برای درمانگران و کسانی که آشنا به استفاده از پروتکل راهنما محورند.

    تهیه کننده : وبسایت آفمَس به نشانی ofmas.ir

    پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات : 09191809834 ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام )

    نحوه دریافت این فایل : بلافاصله پس ازپرداخت آنلاین 39 هزار تومان، قادر به دانلود خواهید بود .

    نگارش متن با فونت b nazanin  با اندازه 14 و فاصله خطوط 1.5

    فهرست مطالب موجود در فایل

    پیش گفتار
    مقدمه
    طبقه بندی و تشخیص
    ویژگی های بالینی
    بی اشتهایی عصبی
    وسواس پرخوری عصبی
    اختلال تغذیه ای NOS
    توسعه و جریان بعدی
    چشم انداز Transdiagnostic
    نظریه ی شناختی-رفتاری مراقبت اختلالات تغذیه ای
    پرخوری عصبی
    کم اشتهایی عصبی و اختلال تغذیه ای NOS
    تحقیقات درمانی
    افزایش درمان شناختی-رفتاری
    کلیات درمان
    بیمار
    درمانگر
    ارزیابی بیماران و آماده سازی آن ها برای درمان
    دیدار (ها) ی اولیه ی ارزیابی
    نتیجه ی ارزیابی
    موانع CBT-E
    افسردگی بالینی
    سوء مصرف مداوم مواد
    بحران ها و مشکلات بزرگ زندگی
    ناتوانی در دنبال کردن درمان
    عدم موفقیت CBT-E در گذشته
    طول درمان
    پیاده سازی CBT-E
    پروتکل درمانی
    مراحل درمان
    مرحله 1
    سازماندهی خودمراقبتی در زمان واقعی
    سازماندهی توزین هفتگی
    آموزش بیمار درباره ی مشکلات تغذیه
    ایجاد " تغذیه ی منظم "
    سه مشکل رایج در هنگامی که به بیماران کمک می شود این الگوی تغذیه را بپذیرند.
    مشارکت سایر افراد مهم
    مرحله ی 2
    ایجاد یک ارزیابی مشترک از پیشرفت
    طراحی مرحله ی 3
    مرحله ی 3
    پنج عنصر اصلی این جنبه از درمان
    شناسایی ارزیابی بیش از حد و عواقب آن
    گسترش حوزه های نادیده گرفتن خود – ارزیابی
    بررسی و نظارت بدنی و پرهیز از آن
    تشخیص فرم های غیر معمول از بررسی بدنی
    تشخیص فرم های مراقبتی بیشتر برای بررسی بدنی
    تشخیص " احساس چاق شدن "
    مراحل تشخیص احساس چاق شدن
    کاوش اولیه از ارزیابی بیش از حد
    مشخص سازی رژیم غذایی
     عوارض جانبی
    انواع مکانیزم های مختلفی که ممکن است بیمار با آن درگیر باشد
    مرحله ی 4
    کاهش خظر ابتلا به بیماری در آینده
    به حداقل رساندن خطر عود
    درمان پایانی
    ایجاد بررسی پس از درمان
    نکته های نهایی

    منابع

    توضیح در مورد شیوه توضیحات پروتکل و مبنای آن

    درمان های راهنما محور به معالجان اجازه می دهد تا به گونه های متنوعی درمان را شخصی سازی کنند؛ شامل گسترش یک برنامه درمانی برای بیماران در مدل درمان کلی و ارزیابی جلسه به جلسه ( بر پایه ی خود مراقبتی ) برای تخمین زمان و اهداف مشارکت است. با این وجود، چالش این است که انعطاف پذیری بیشتری در فرمولاسیون درمان راهنما محور ایجاد شود که قابلیت بررسی بیماران به شیوه ای شخصی و منعطف را می دهد. امید ما این است که CBT-E یک گام جلوتر در این رویکرد است. محدودیت اصلی برخی از درمان های راهنما محور این است که درمان معمولا توسط تشخیص DSM-IV بیمار انجام می شود. این ناهمگونی را که در بیشتر دسته بندی های DSM وجود دارد نادیده می گیرد در مقابل، CBT-E از یک Transdiagnostic مشتق شده است و فرم دقیق آن به یک فرمولاسیون انفرادی تری نسبت به DSM-IV وابسته است. بنابراین، از آن جایی که درمان در آنالیز رایج تر است، یک ویژگی رفتار درمانی هم از درمان تجربی برای پرخوری عصبی مشتق شده است. یک چالش کلی در تأکید بر انعطاف پذیری بیشتر درمان، انعطاف پذیری بالینی است با مدل ساخته شده و خاص درمان راهنما محور. CBT-E برای رسیدن به این هدف با شناسایی مکانیزم هایی که اختلالات تغذیه ی بیماران خاص را حفظ می کند تلاش می کند و سپس آن ها را با شیوه ای درمانی مبتنی بر سند ( شواهد )مورد هدف قرار می دهد.

    توضیح در مورد پروتکل، گروه سنی و وزنی قابل استفاده :

    CBT-E یک درمان برای بیمارانی با یک مشکل تغذیه ای با شدت بالینی است ( یعنی اختلال ماندگار است و به طور قابل توجهی با عملکرد روانی اجتماعی یا سلامتی فیزیکی اش مرتبط است). نسخه ی بزرگسالان درمان برای بیماران 18 سال به بالا طراحی شده است. این به طور یکسان برای مردان و زنان مناسب است. از آن جایی که یک درمان مبتنی بر سرپایی بودن بیمار است، این ضروری است که برای بیمار امنیت وجود دارد که به این طریق، به لحاظ فیزیکی و روانشناسی مدیریت کند. در عمل این بدان معناست که وضعیت فیزیکی بیمار باید پایدار باشد و او نباید در معرض خودکشی باشد. درمان با بیماران در شدت طیف وزنی استفاده نشده است بلکه برای بیمارانی با BMI بین 15 و 40 طراحی شده است. اگرچه بعضی بیماران با BMI زیر 15 می توانند با CBT-E مدیریت شوند، این بهترین روش برای درمانگران با تجربه است. بیماران با یک BMI بالای 40 دارای نیازهای خاص درمانی هستند و ممکن است نامزد جراحی چاقی باشند.

    نکات مهم و حقوقی پیش از خرید حقوقی :

    این فایل توسط تیم آفمَس تهیه شده و فقط و فقط خریدار این فایل مجاز به استفاده از آن در تحقیق یا درمان خود است.


    شما حق ندارید این فایل را برای فرد دیگری ارسال کنید.


    هرگونه فروش اینترنتی و یا دستی این فایل حرام بوده و عقوبت اخروی و پیگیری قضایی خواهد داشت. زیرا ماه ها برای تهیه آن زحمت کشیده شده است. در صورت عدم رعایت ، بخش حقوقی آفمَس از شما شکایت خواهد کرد.


    از پرینت کردن این فایل در کافی نت ها خودداری کنید .


برچسب‌ها: پروتکل,درمان,شناختی,رفتاری,اختلالات,تغذیه,ای,به,صورت,راهنما,محور,بر,اساس,CBT-E,
+ نوشته شده در سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت ۱۸:۵۶ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

ترجمه مقاله وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی

ترجمه مقاله وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی

 

 

  • ترجمه مقاله وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی


    ترجمه مقاله وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی دسته: مهندسی کامپبوتر و فناوری اطلاعات

    بازدید: 87 بار

    فرمت فایل: doc

    حجم فایل: 1340 کیلوبایت

    تعداد صفحات فایل: 17

    ترجمه مقاله وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی در 17 صفحه فارسی ورد قابل ویرایش با فرمت doc به همراه اصل مقاله انگلیسی

    عنوان فارسی :

    وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی

    عنوان انگلیسی :

    Task Scheduling Optimization in Cloud Computing Based on Heuristic Algorithm

    تعداد صفحات فارسی : 17 صفحه ورد قابل ویرایش

    سطح ترجمه : متوسط

    شناسه کالا : broo

    دانلود رایگان مقاله انگلیسی : http://ofmas.ir/dlpaper/broo.pdf

    دانلود ترجمه فارسی مقاله : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین 14 هزار و 500 تومان قادر به دانلود خواهید بود .

    بخشی از ترجمه :

    چکیده
    محاسبات ابری تکنولوژی در حال ظهور بوده  و  اجازه می دهد تا کاربران به عملکرد بالایی در این زمینه دست پیدا کنند . محاسبات ابری یک سیستم ناهمگن است و همچنین   مقدار زیادی از اطلاعات نرم افزاری را در خود ذخیره می کند . در این روند برنامه ریزی برای بعضی داده های فشرده و یا محاسبه یک برنامه فشرده خواهد بود و بیان می کند که  بهینه سازی زمان انتقال و پردازش به یک برنامه کاربردی بسیار مهم نیاز دارد . در این مقاله به منظور به حداقل رساندن هزینه های پردازش ما تدوین و فرموله کردن مدل  را برای برنامه ریزی کار و بهینه سازی ازدحام ذرات (PSG) الگوریتم داریم  که در آن ارزش موقعیت بر اساس قوانین  ارائه شده است. به موجب مقایسه الگوریتم PSG با الگوریتم PSG جاسازی شده در Crossover و Mutation و در تحقیق محلی، نتایج آزمایش نشان می دهد که الگوریتم PSG نه تنها سریعتر همگرا  می شود بلکه   سریع تر از دو الگوریتم های دیگر در مقیاس بزرگ اجرا می شود .

    Abstract

    Cloud computing is an emerging technology and it allows users to pay as you need and has the high performance. Cloud computing is a heterogeneous system as well and it holds large amount of application data. In the process of scheduling some intensive data or computing an intensive application, it is acknowledged that optimizing the transferring and processing time is crucial to an application program. In this paper in order to minimize the cost of the processing we formulate a model for task scheduling and propose a particle swarm optimization (PSO) algorithm which is based on small position value rule. By virtue of comparing PSO algorithm with the PSO algorithm embedded in crossover and mutation and in the local research, the experiment results show the PSO algorithm not only converges faster but also runs faster than the other two algorithms in a large scale. The experiment results prove that the PSO algorithm is more suitable to cloud computing.


    قیمت : 14,500 تومان

    پرداخت و دانلود


    بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .

    کلمات کلیدی : ترجمه مقاله وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی , ترجمه مقاله وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری بر اساس الگوریتم اکتشافی , وظیفه بهینه سازی برنامه ریزی در رایانش ابری , رایانش ابری , الگوریتم اکتشافی

برچسب‌ها: ترجمه,مقاله,وظیفه,بهینه,سازی,برنامه,ریزی,در,رایانش,ابری,بر,اساس,الگوریتم,اکتشافی,
+ نوشته شده در دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ساعت ۱۳:۳۰ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

نام محصول:جزوه کتاب حقوق اساسی 2 ( خسروی ) + تست

نام محصول:جزوه کتاب حقوق اساسی 2 ( خسروی ) + تست

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • نام محصول:جزوه کتاب حقوق اساسی 2 ( خسروی ) + تست

    نام محصول : جزوه کتاب حقوق اساسی 2 ( خسروی ) + تست

    دسته : نمونه سوالات پیام نور
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: pdf
    حجم فایل: 12013 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 20

    توضیحات کوتاه:
    دانلود جزوه کتاب حقوق اساسی 2 در قالب فایل pdf و در حجم 20 صفحه به همراه نمونه سوالات ادوار گذشته پیام نور با پاسخنامه مناسب برای دانشجویان رشته حقوق دانشگاه پیام نور

    توضیحات کامل:

    توضیحات:
    جزوه کتاب حقوق اساسی 2 ( براساس منبع دانشگاه پیام نور ) در قالب فایل pdf و در حجم 20 صفحه به همراه نمونه سوالات ادوار گذشته پیام نور با پاسخنامه مناسب برای دانشجویان رشته حقوق دانشگاه پیام نور با کد رشته 1223030.

    محتویات محصول:
    – نکات مهم و پرتکرار فصول مختلف کتاب در قالب فایل pdf و در حجم 20 صفحه

    – نکات کلیدی ویژه جمع بندی در قالب فایل pdf و در 8 صفحه
    – سه دوره آزمون جامع استاندارد با پاسخ نامه کاملا” تشریحی و بررسی گزینه ها
    – نمونه سوالات امتحانی ادوار گذشته دانشگاه پیام نور:

    نیمسال دوم 96-95 با پاسخ نامه کلیدی ( جدید )

    نیمسال اول 96- 95 با پاسخ نامه کلیدی
    نیمسال دوم 95-94 با پاسخ نامه کلیدی
    نیمسال اول 95-94 با پاسخ نامه کلیدی
    نیمسال دوم 94-93 با پاسخ نامه کلیدی
    نیمسال اول 94-93 با پاسخ نامه کلیدی


    تضمین خرید

برچسب‌ها: نام,محصول:جزوه,کتاب,حقوق,اساسی,2,(,خسروی,),+,تست,
+ نوشته شده در شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ساعت ۱۱:۴۵ توسط سامان سم دسته : نظر(0)

اساس زكات در حكومت اسلامی

اساس زكات در حكومت اسلامی

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 

 

  • اساس زكات در حكومت اسلامی
    اساس زكات در حكومت اسلامیدسته:
    معارف اسلامی

    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 28 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 38

    اساساً اصل زكات یك امر تشریعی است؛ اما موارد و متعلقات آن و
    بلكه منابع حد نصاب و مقدار آن از اموری است كه در هر زمان مربوط
    به امام و ولی امر است كه هرگونه صلاح بداند، تعیین كند پس طبق
    این برداشت، منابع زكات و سایر شرایط در هر زمانی دچار نوسان است
    آنچه در پی می آید، یكی از جدیدترین آثار حضرت آیت الله موسوی
    بجنوردی است كه از نظر خوانندگان گرامی می گ

    قیمت فایل فقط 6,000 تومان

    خرید

    زكات در حكومت اسلامی

    اساساً اصل زكات یك امر تشریعی است؛ اما موارد و متعلقات آن و
    بلكه منابع حد نصاب و مقدار آن از اموری است كه در هر زمان مربوط
    به امام و ولی امر است كه هرگونه صلاح بداند، تعیین كند. پس طبق
    این برداشت، منابع زكات و سایر شرایط در هر زمانی دچار نوسان است.
    آنچه در پی می آید، یكی از جدیدترین آثار حضرت آیت الله موسوی
    بجنوردی است كه از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

    زكات همچون نماز پیوسته جزء فرایض مهم به شمار می رفته است. همان
    گونه كه انبیای الهی وظیفه داشتند مردم را به اقامه نماز دعوت
    كنند،سخن می گوید، به اقامه صلات و ایتای زكات، آن هم مقارن با
    یكدیگر اشاره می كند.1 خداوند درباره حضرت اسماعیل(ع) می فرماید:
    (مریم، 54، 55). همان طور كه ملاحظه می شود، ایتای زكات نه تنها
    متوجه خود آن حضرت، بلكه به عنوان یك تشریع الهی برای عموم افراد
    و اهل و قوم ایشان نیز بوده است. در جای دیگر وقتی به میثاق با
    بنی اسرائیل می پردازد، عنوان می كند: (بقره، 83) از زبان حضرت
    مسیح(ع) نیز در گهواره می فرماید: (مریم، 31)؛ یعنی از نماز و
    زكات به عنوان دو فریضه ثابت و تغییرناپذیر مادام كه آن حضرت زنده
    است، یاد می كند. یا آنجا كه درباره اهل كتاب می گوید: (بینه، 5)
    درواقع وجود نماز و زكات را از جمله شروط دین می شمارد. بدین
    ترتیب معلوم می شود كه جاودانگی زكات به اندازه نماز است یعنی به
    قدمت تاریخ ادیان الهی از اولین تا آخرین. باید اذعان كرد كه نماز
    و زكات از مشخصات دین حنیف است كه خود فصل مشترك جمیع ادیان سماوی
    و حنفای مرسل می باشد. واژه زكات در قرآن از نظر لفظی و معنایی
    متجاوز از یكصد مرتبه تكرار شده است. در این میان واژه زكات به
    صورت معرفه 30 بار آمده كه 27 بار آن مقارن با كلمه صلات و حتی در
    یك آیه آورده شده است. از همین رو زكات به عنوان ركن دین مبین
    اسلام شناخته شده است و اساساً سنت قرآن است كه این دو را مقارن
    همدیگر عنوان می كند. بر همین مبنا ابوبكر گفت:

    1- (نمل، 3-1) در اینجا زكات به عنوان شرط ایمان و قرین و عدل
    نماز مطرح شده است.
    2- (مزمل، 20).

    3- (توبه، 11) در این آیه توبه، نماز و زكات، شروط ورود به دین
    اسلام معرفی شده اند.

         تشریع زكات در دین مبین اسلام در اولین
    آیات الهام شده به مهبط وحی آمده است. مثل آیه فوق الذكر از سوره
    مزمّل و نیز آیه 6 و7 از سوره فصلت كه می گوید: ، كه درواقع ندادن
    زكات را شرط شرك و كفر دانسته است. هرچند در اجرای این دستور
    گرانبهای اسلامی تا سال هشتم یا نهم مماطله شد یا حتی پس از نزول
    آیه شریفه: كه دستور صریح قرآن در اخذ زكات می باشد. رسول اكرم(ص)
    تا یكسال در امر جبایه و جمع آوری زكات امهال كردند، و در پایان
    سال عاملان زكات را برای جمع آوری و اخذ زكات اعزام نمودند. البته
    قول مشهور آن است كه زكات در مدینه تشریع شده است و آیات مكی مشعر
    به زكات را از نوع زكات نفس تفسیر و تأویل كرده اند. برخی اقتران
    زكات به ایتاء را بر زكات مال تفسیر نموده اند، چون ایتاء به
    معنای اعطا می باشد، لذا دلالت بر مال می كند.

    اما گفته اند كه زكات در آیات مكی به صورت مطلق و مستقل از حدود،
    قیود، نصاب و مقادیر و نیز جبایه و جمع آوری می باشد و زكات با
    تعیین نصاب، برنامه جمع آوری و اخذ آن در سال دوم هجری قمری و در
    مدینه واجب شده است زیرا در مدینه بود كه جماعت مسلمانان توانستند
    كیان مستقل و حكومت داشته باشند.

    سپس تكالیف و احكام اسلامی و از جمله زكات صورت جدیدی به خود گرفت
    و از حالت مطلق و عمومیت خود خارج و به شكل قوانین الزامی و
    اجرایی و عینی تبیین شد. در تأیید این قول گاه اظهار می شود كه
    آیات مكی به صورت وصفی یا اخباری است همچون: یا اما در آیات مدنی
    به صورت امر و دستور صریح آمده است مثل: .

    در اهمیت زكات همین بس كه از جمله فصول ممیز شرك و اسلام و مرز
    بین كفر و ایمان معرفی شده است: كه ایتای زكات را شرط ورود به دین
    و جماعت مسلمانان دانسته یا در آیه: ندادن زكات را شرط كفر و شرك
    قلمداد كرده و از اولین علامات آن شمرده است. همچنین می بینیم كه
    در قرآن دستور اجتناب و دست كشیدن از قتال با مشركان منوط به تحقق
    سه شرط است كه سومین آن ایتای زكات می باشد: (توبه، 5). بدین
    ترتیب سه شرط: توبه از شرك، اقامه نماز و ایتای زكات، می تواند
    موجبات كف مسلمانان از قتال با مشركان را فراهم سازد. درواقع
    تقارن همیشگی بین نماز و زكات در آیات كریمه قرآن، خود دلالت بر
    اهمیت و جایگاه پرمنزلت و اساسی آن داشته و به عنوان اصل و ركن
    دین و احكام اسلامی مشخص شده است. در روایات بسیاری نیز آمده است
    كه زكات از اركان خمسه اسلامی است و اساس اسلام بر آن استوار می
    باشد، همچون روایاتی كه بیان می دارند: . در آیاتی از قرآن كریم،
    پیامبر(ص) به جهاد با كسانی دعوت می شود كه حاضر به پرداخت زكات
    نیستند. همچنین در قصص و روایات متعدد، پیامبر(ص) پس از امتناع
    قوم یا قبیله ای از ایتای زكات، دستور آماده شدن لشكر وتجهیز قوا
    برای جنگ را صادر فرمودند. در زیر بعضی از این موارد آورده می شود
    كه در كتابهای معتبر تاریخ و سیره رسول الله(ص) نمونه های مشابه
    آنها قابل پیگیری است:

    1- (ابن هشام، ج 4، ص224). پیامبر گرامی اسلامی(ص) بشر بن سفیان
    را برای اخذ صدقات بنی كعب از قبیله خزاعه فرستادند. بشر به جانب
    ایشان آمد در حالی كه در نواحی آنان عمر بن جندب منزل گرفته بود.
    پس بنی خزاعه گوسفندان و سایر حیوانات خود را برای پرداخت زكات
    جمع آوری كردند. لكن بنی تمیم آن را زشت و منكر شمردند. لذا
    كمانهای خود را كشیده و شمشیرهای خود را برهنه نموده آماده قتال
    شدند. به ناچار مأمور زكات به حضور پیامبر(ص) آمد. رسول خدا
    فرمودند: (چه كسی داوطلب جنگ با این گروه است؟) آنگاه عیینه بن
    بدر فزاری به جنگ ایشان داوطلب شد. رسول الله او را با پنجاه سوار
    فرستادند. پس رفتار رسول خدا با كسانی كه از پرداخت زكات خودداری
    می كردند، مانند رفتار با كفار و مشركان بود و قتل آنان و اسیری
    زن و فرزندان ایشان را جایز و لازم می دانستند. اساساً رسول
    الله(ص) در نامه هایی كه به روسای قبایل می فرستادند در مورد زكات
    آنان را در صورت تمرد به غزا و جنگ تهدید می كردند.

    2- نامه رسول الله(ص) به اهل عمان (هیربد 1352، 85) كه در این
    نامه هم آمده است كه اگر زكات ندهید، با شماخواهیم جنگید.

    3 – اخذ زكات از قبیله بنی المصطلق یكی دیگر از شواهد تاریخی این
    مدعاست كه در سیره رسول الله است. در اثر اشتباه كاری ولید كه
    گفته بود مسلمانان از پرداخت زكات خودداری كرده اند، رسول الله
    تصمیم به جنگ و كارزار علیه آن قبیله را گرفتند. اما نزول آیه
    مباركه: (هیربد 1352، 86) مانع وقوع جنگ شد.

    4- به ابوبكر گفتند از آنان كه زكات نمی دهند اما نماز می گزارند،
    در گذر. ابوبكر گفت: (هیربد 1352، 87) به خدا بین دو چیزی كه خدا
    آن دو را با هم جمع كرده است اشاره به آیاتی كه در آن اقامه نماز
    و ایتای زكات مقارن یكدیگر آمده اند جدایی نمی اندازم. به خدا اگر
    زانوبند شتری را از آنچه خدا و رسول فرض كرده اند، ندهند، هر آینه
    با ایشان قتال خواهم كرد. اساساً زكات از همان ابتدا توسط مأموران
    پیامبر(ص) و خلفای صدر اسلام جمع آوری می شده است، جز در زمان
    عثمان كه به نقل از سیوطی در الاوائل آمده است: (هیربد 1352، 87)
    یعنی اولین كسی كه اخراج زكات را به خود صاحبان اموال زكوی تفویض
    و واگذار نمود و به صورت اجباری و با ارسال مأمور، زكات را جمع
    آوری نكرد عثمان بن عفان بود. علامه حلی در كتاب منتهی المطلب می
    گوید: وی همچنین می گوید: (بی تا، ذیل مبحث زكات).

    احادیث بسیاری بر عدم اعطای زكات بر غیرشیعه و سلاطین جور مثل بنی
    امیه و عباس تأكید دارند كه فرار از اعطای زكات شاید ریشه در همین
    اجتنابها داشته باشد و گرنه روایات صریحی داریم كه اجباری بودن
    اخذ زكات را نشان می دهد مثل روایتی از حضرت علی(ع) كه می فرماید:
    علی اخذ الزكوه من اموالهم لان الله یقول: خذ من اموالهم
    صدقه>. (علامه مجلسی 1403 ج 96، 86) بنابراین همان طور كه از
    تاریخ، سیره و روایات برمی آید، ایتای زكات اساساً فرض اجباری است
    كه می توان نسبت به افرادی كه از پرداخت آن امتناع می ورزند،
    متوسل به زور، قانون و حتی قتال شد.

    موارد وجوب زكات


         بنابر نظر مشهور بین فقیهان شیعه زكات
    بر نُه چیز واجب است:

    در حیوانات: گوسفند، شتر و گاو. در هر یك از دامهای سه گانه نصاب
    جداگانه ای است. گوسفند پنج نصاب، گاو دو نصاب و شتر 12 نصاب
    دارد. اینها اگر در بیابان بچرند و همه سال رها باشند و به كار
    گرفته نشوند و در تمام سال در ملك مالك باشند، صاحبان آنها، باید
    شماری از آنها را از باب زكات پرداخت كنند.

    در نقدینگی: طلا و نقره. در پولهای از جنس طلا و نقره سكه خورده
    اگر به نصاب لازم كه در طلا، نصاب نخست آن بیست و نصاب دوم آن
    چهار مثقال و در نقره نصاب نخست آن، 105 و نصاب دوم آن 21 مثقال
    است، برسند.

    از سوی دیگر، به اعتبار اینكه وسیله پرداخت قیمت در معاملات و سكه
    رایج بود، در شریعت اسلام موضوع حكم وجوب زكات شده است و با
    استناد به برخی روایات چنین می نماید كه هدف از وجوب زكات، در
    حالی كه نقدین در آخر سال به حد نصاب معین برسد، مبارزه با فقر
    است. به گونه ای كه اگر مقدار زكات برای رفع فقر كافی نبود، بشود
    (با نصاب بالاتر) مبلغ معین زكات را اضافه كرد. در قانون اسلامی،
    به استناد روایات و اجماع فقها، وجوب پرداخت زكات نقدین، مشروط به
    شرایط معینی است. از جمله آنكه باید نقدین، مسكوك و جاری در
    معاملات باشد و یك سال بر آن بگذرد و حد نصاب خاص داشته باشد. اما
    خود طلا و نقره، از آن جهت كه طلا و نقره است، زكات ندارد.
    بنابراین، چون مسكوك و رایج بودن برای معامله شرط است پس اگر طلا
    و نقره مسكوك به دلیل ضرب جدید یا تغییر شكل آن از بازار معامله
    خارج شد یا شخص، طلا و نقره مسكوك را ذوب كرد یا آن را تبدیل به
    زیور كرد، دیگر زكات ندارد. پس همان گونه كه در روایات تصریح شده
    وجوب زكات به این دلیل است كه طلا و نقره وسیله معامله است
    بنابراین، طلا و نقره مسكوك كه به شكل شمش یا دستبند یا گوشواره
    یا زیورآلات دیگر باشد یا اگر مسكوك از رواج افتاده باشد یا ذوب
    شده باشد، زكات ندارد. پس پرداخت زكات منحصر به درهم و دینار می
    باشد كه وسیله داد و ستد و قراردادها است.

    از آن رو كه درهم و دینار وسیله پرداخت قیمت كالا در معاملات است،
    معیار وجوب زكات نیز می باشد. بنابراین، وقتی طلا و نقره به پول
    تبدیل شد چه فلز چه كاغذ چون نمودار قدرت خرید و برطرف كننده
    نیازهای ضروری است و چون با تكیه به روایات، دلیل وجوب زكات
    مبارزه با فقر است همه اینها موجب می شود كه بگوییم در مورد اوراق
    مالی (بهادار) نیز در صورت رعایت شرایط لازم برای وجوب زكات نقدین
    یعنی گذشت یك سال و نصاب معین، زكات واجب است. زیرا در مورد نقدین
    الزام به پرداخت زكات به این علت بود كه نقدین وسیله معامله و
    مظهر قدرت خرید بود و همان گونه كه در روایات به صراحت آمده است،
    اگر معامله با نقدین صورت نگرفت مانند زیور آلات زكات بر آن واجب
    نیست.

    نكته مهم دیگر آنكه طلا و نقره ای كه در معاملات به عنوان بهای
    كالا به كار رفته است، طلا و نقره خالص نیست و مقدار معینی
    ناخالصی دارد. به همین جهت، نمی توان طلا و نقره را به اشكال
    مختلف از جمله به صورت درهم و دینار درآورد. اینكه داخلیها و
    ناخالصیها باید به چه نسبتی باشد، در وجوب پرداخت زكات مهم نیست.
    بلكه معیار وجوب پرداخت زكات صرفاً به رسمیت شناختن این دو، یعنی
    درهم و دینار جهت پرداختن به عنوان نقد رایج، میان اهالی شهر و
    عرف مردم بوده است. بنابراین، آنچه در روایات مربوط به زكات نقدین
    مهم است اینكه اینها به اعتبار سكه مورد معامله در عرف مردم رایج
    است و از این رو، خود فلز طلا و نقره در پرداخت وجوب زكات فقط به
    دلیل قدرت خریدی است كه داشته اند و وسیله پرداخت بوده اند. البته
    تعدادی از روایات با مبنای گذشته مغایر است. زیرا الزام به دفع
    زكات را منحصر به مقدار طلا و نقره خالصی می دانند كه در مسكوكات
    رایج در معاملات وجود دارد.

    با آنچه گذشت چون در حال حاضر، اوراق مالی به جای سكه های رایج در
    آن دوران، مظهر قدرت خرید و وسیله برآوردن نیازهای ضروری است، پس
    دلایل وجوب زكات با همان شرایطی كه در روایات آمده متوجه اوراق
    مالی نیز می شود و از این رو باید حد نصابی را كه در عصر تشریع
    اسلامی برای وجوب زكات وجود داشت، با اوراق مالی محاسبه كرده و پس
    از گذشت یك سال زكات آن را بپردازند (موسوی بجنوردی، 1380، ج1).

    در غلات چهارگانه، اگر پس از خشك شدن، به نصاب لازم: 288 من تبریز
    و 45 مثقال كم، برابر با 207/847 كیلوگرم برسد، قانون زكات آنها
    را در برمی گیرد و صاحبان آنها در هنگام وجوب زكات، كه در گندم و
    جو، وقت بستن دانه، در خرما هنگام زرد، یا قرمز شدن و در كشمش
    هنگام بستن دانه های انگور است، باید زكات آنها را پس از كسر
    هزینه بپردازد.

    زكات غلات چهارگانه، آبیاری شده از باران، یا رودخانه و به وسیله
    دلو، یا موتور و … است كه پس از جمع آوری محصول و كسر هزینه ها
    باید پرداخت گردد.

    از فقهای اهل سنّت، غیر از ابن حزم اندلسی، كه كشمش را از قانون
    زكات بیرون می داند، بر وجوب زكات در چیزهای نه گانه، اتفاق نظر
    دارند. صرفنظر از ناهماهنگی اندكی كه در پاره ای شرایط وجوب هر یك
    و اندازه نصاب آنها وجود دارد وجوب زكات را در آنها مسلّم می
    دانند (علامه حلی منتهی المطلب ج 1، 473؛ علامه حلی تذكره الفقها
    ج 1، 205؛ شیخ طوسی خلاف ج 2، 61-51؛ شیخ طوسی مبسوط ج 1، 190؛
    سید مرتضی جوامع الفقهیه، 240؛ شیخ مفید المقنعه، 234؛ شیخ انصاری
    كتاب الزكاه ج 10، 128؛ علامه حلی مختلف الشیعه ج 3، 72-71).
    از عبارت محقق و دیگران استفاده می شود در میان علمای شیعه، ابن
    جنید اسكافی، وجوب زكات را تنها در موارد نه گانه نمی داند بلكه
    در ذرت، عدس، كنجد، برنج و… نیز واجب می داند. ابن جنید، زكات
    زیتون و روغن آن را اگر از زمینهای عشریه به دست آمده باشند، واجب
    دانسته است.

    ابن جنید می گوید: در زمینهای عشری، زكات آنچه داخل پیمانه شود
    از: گندم، جو، كنجد، برنج، ارزن، ذرت، عدس، جوترش و دیگر دانه ها
    و از خرما و كشمش گرفته می شود.
      ابن جنید، زكات را در عسلی كه از زمینهای عشری به دست می
    آید، واجب می داند. از این عبارات استفاده می شود كه ابن جنید
    اسكافی، زكات را تنها در چیزهای نُه گانه نمی داند.
    غیر از ابن جنید، گویا یونس بن عبدالرحمان، از راویان و فقیهان
    بزرگ و از اصحاب امام كاظم و امام رضا(ع) (رجال نجاشی ج 2، 42 ش
    1209) چنین نظری داشته است. وی بر این نظر بوده كه ویژه بودن زكات
    در نُه چیز مربوط به صدر اسلام بوده و چیزهای دیگری پس از آن توسط
    پیامبر(ص) و امامان(ع) بدان افزوده شده است. وی می گوید:

    معنای سخن پیامبر كه فرموده: آن است كه واجب بودن زكات در نُه چیز
    در آغاز نبوت بوده است و همان گونه كه نماز در آغاز دو ركعت بود و
    سپس پیامبر(ص) بر آن هفت ركعت افزود، زكات نیز را در آغاز بر نُه
    چیز واجب فرمود و سپس بر همه دانه ها قرار داد.

    از ظاهر عبارت یونس بن عبدالرحمان برمی آید كه وی خواسته بین
    روایاتی كه زكات را فقط در نُه چیز واجب می دانند و روایاتی كه
    زكات را فراتر از نُه چیز واجب می دانند، جمع كند. از این رو، آن
    را توجیه كرده است.

    نعمان بن ابی عبدالله فقیه و قاضی القضاه حكومت فاطمیان، در نیمه
    دوم قرن چهارم (تهرانی، 324) نیز بر این نظر بوده كه زكات، غیر از
    موارد نه گانه را هم دربرمی گیرد.

    وی در توضیح این حدیث از پیامبر اكرم(ص): می نویسد:

    قیمت فایل فقط 6,000 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    اساس زكات در حكومت اسلامی
    ,
    موارد وجوب زكات


برچسب‌ها: اساس,زكات,در,حكومت,اسلامی,
+ نوشته شده در جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ساعت ۰۶:۲۶ توسط سامان سم دسته : نظر(0)